Cursussen en trainingen

Toon als:

Dynamics of Biblical Change

De manier waarop je aan andere mensen pastorale zorg verleent en raad geeft (‘counseling'), wordt bepaald door je visie op God, jezelf, andere mensen, de problemen van het leven en verandering. In een wereld die verpsychologiseert, is goed pastoraat extra moeilijk. De (grotendeels online) cursus Dynamics of Biblical Change richt zich op deze dingen en slaat vanuit een bijbels kader een brug tussen geloof en psychologie.

Samen bouwen aan de kern van de kerk

Basistraining gemeenteopbouw via geloofsopbouw met aandacht voor de drie dimensies van de kern van gemeentezijn: Hart voor de Heer - Hart voor elkaar als Zijn leerlingen - Hart voor Zijn bevrijdend werk in de wereld.

Bijbellezen op de kring

Hoe draag jij als kringleider bij aan een vruchtbaar gesprek over de Bijbel? Als (startende) kringleider heb je behoefte aan praktische toerusting en basale vaardigheden.

Ga in je binnenkamer

Het verdiepen van je eigen spiritualiteit is in de beroepspraktijk een constante uitdaging. In deze cursus ontdek je nieuwe wegen voor de vorm en inhoud van je spiritualiteit en groei je in verlangen om God te ontmoeten in je binnenkamer.

Genieten van veelkleurigheid

Hoe kom ik als predikant of kerkelijk werker tegemoet aan alle verschillende belangen en wensen vanuit mijn gemeente zonder mijn eigenheid en de kern van wat ik geloof te verliezen? Hoe kan ik dienstbaar zijn zonder een speelbal te worden van alles wat op mij afkomt? Hoe kan ik leren genieten van die diversiteit? Deze cursus geeft je inzicht in de drijfveren voor gedrag bij jezelf en anderen, leert je hoe je deze kennis proactief kunt toepassen in je werksituatie, waardoor je echt kunt gaan genieten van de veelkleurigheid in je gemeente.

Charismatische vernieuwing

Maak kennis met de pentecostale en charismatische beweging. Laat je verrijken. Sta stil bij het werk en de aanwezigheid van de Heilige Geest. En doordenk vanuit gereformeerd perspectief de vragen die op je afkomen.

Preken met verbeeldingskracht!

Kerkgangers leven, net als ieder ander, in een flitsende beeldcultuur. Met name door de preek heerst in kerkdiensten echter vooral een woordcultuur. Hoe kunnen we die twee culturen met elkaar verbinden, zodat we de hoorder niet kwijtraken en een goed verstaan van de boodschap bevorderen?

Bijbellezen met ‘zoekers’

Slechts één op de vijf Nederlanders leest de Bijbel. De Bijbel lezen met hen die er niet mee vertrouwd zijn, is een eenvoudige en laagdrempelige manier om het Evangelie te delen. Wat komt er kijken bij het lezen van de Bijbel met deze ‘zoekers’? En hoe kom je met ze in contact?

Kennismaking- en bezinningsreis naar Israël

Israël: (bijna) iedereen vindt er wel iets van. Wat maakt het land en volk zo bijzonder? Welke plaats neemt het in? Hoe staan we er als christenen tegenover? Kun je erover preken als je er nog nooit geweest bent? Reis mee en maak kennis met het land van de Bijbel!